Măsura de sprijinire de către Guvern a întreprinderilor mici și mijlocii, prin acordarea de granturi pentru investiții, a fost gândită ca o formă de ajutor pentru întreprinzătorii a căror activitate a fost interzisă prin ordonanțe militare, pe perioada stării de urgență, ori a fost îngrădită, în perioada stării de alertă, în contextul crizei provocate de COVID-19.
“Există suspiciuni cu privire la scurgerea de informații legate de proiectele depuse” – susține președintele CNIPMMR, Florin Jianu
Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) consideră, însă, că această formă de sprijin are serioase erori de implementare. Aceasta a fost și una dintre temele conferinței de presă susținute, astăzi, de CNIPMMR, care a arătat că există multe probleme identificate.
La solicitarea redacției noastre, președintele Consiliului, Florin Jianu, a declarat:
“În primul rând, au existat și există, în continuare, suspiciuni vizând scurgerea de informatii cu privire la proiectele depuse. Adică, entități care nu aveau drept să aibă acces la baza de date se pare că au avut acces, cum ar fi bănci sau alte persoane, care au avut informații din interior și au știut în fiecare moment care este rata de co-finantare.
În al doilea rând, faptul că 75% dintre proiecte ajung la 100 de puncte, acest lucru arată că programul a fost gândit deficitar. Nu poți să nu reușești să creezi o diferențiere între firme și atât de multe să aibă 100 de puncte!
Pe de altă parte, procentul de co-finanțare mediu, care e undeva la 60%, demonstrează faptul că programul nu-și atinge obiectivul, obiectivul fiind acela de a-i ajuta pe cei aflați în dificultate. Ori, la 60% co-finantare – deci, practic, 40% grant, iar 60% vii tu, cu banii proprii – acolo nu ai nevoie de finanțare de tip “grant”, ci ar trebui să beneficiezi de alte instrumente, de tip “IMM Invest” sau altceva.
În al patrulea rând, co-finanțarea nu este un criteriu de departajare, nu trebuie să fie un criteriu de departajare a firmelor, pentru că, aici, de fapt, faci un concurs și cu cât plusează mai mult, se va ajunge la ceea ce spuneam anterior, ca programul să nu-și atingă obiectivul, iar cei care au bani mai mulți să poata să susțină și să câștige!
În plus, ce-am mai identificat a fost faptul că în ultima zi au fost depuse jumătate dintre proiectele câștigătoare, ceea ce nu este normal! Adică, pe parcursul a mai bine de 30 de zile de aplicare ai procente foarte mici de firme câștigatoare, iar la final, tocmai în ultima zi, ai jumătate dintre acestea! De exemplu, în Regiunea de nord-est, au fost 63% dintre firmele câștigătoare în ultima zi!
Și o ultimă problemă pe care am constatat-o a fost aceea că aproape unul din doi aplicanți prevedeau achiziții de spații, ceea ce iarăși nu este normal.
Cam acestea au fost problemele identificate de noi.
În conferința de presă de astăzi ați propus și “alocarea de resurse profesioniste pentru proiectarea apelurilor viitoare”. Să înțeleg că nu au fost profesioniști cei care au elaborat acet program?
Păi, rezultatele vorbesc de la sine și vedem exact care-i situația! Ei nu au ținut cont nici de avertismentele noastre repetate, ba chiar am intervenit pe lege și s-a modificat Ordonanța de urgență, mai ales grila, pentru că acolo au fost cele mai mari probleme. Dar nu ne-au ascultat niciun moment și s-a ajuns în această situație. Trageți dumneavoastră concluzia!
Dacă ar fi să notați între 1 și 10 gradul de succes, să zicem, al acestei măsuri, în momentul actual, care este nota pe care o acordați dumneavoastră?
Nu i-aș da notă de trecere, deci, sub 5”.