Proiectul de lege pentru desființarea SIIJ ține cont de o realitate indubitală: pe de o parte, desființarea structurii a fost cerută de CE, GRECO și Comisia de la Veneția, pe de altă parte, rezultatele obținute de Secția specială în 2019 atestă eșecul de proporții al structurii. Din 417 dosare soluționate anul trecut, 415 au fost cu soluție de clasare și doar în două cauze s-a dispus trimiterea în judecată a trei inculpați.

Nu trebuie să uităm că Secția specială a fost înființată la dorința lui Liviu Dragnea, pentru a-i putea intimida sau chiar înlătura pe magistrații incomozi. Ne amintim de șicanele făcute fostului procuror-șef al DNA, Laura Codruța Kovesi, în plin proces de negociere pentru desemnarea procurorului-șef european. Ne amintim și de deciziile de retragere a apelului în procese importante, precum cel al fostului lider PSD Viorel Hrebenciuc și cel în care era implicat fugarul Sebastian Ghiță. Această structură trebuie desființată și ne-am săturat să așteptăm ca Ministerul Justiției și Guvernul să vină cu mult anunțatul proiect de lege de desființare. Și nici ordonanță de urgență nu dau semne că ar intenționa să adopte, deși ar fi putut, în condițiile în care referendumul din 2019 a avut drept scop sprijinirea Justiției și au modificat deja Codul penal prin OUG 28/2020”, declară deputatul USR Stelian Ion.

USR reamintește avertismentul emis de Comisia Europeană încă de la înființarea SIIJ, potrivit căruia noua structură poate fi „utilizată ca instrument suplimentar de intimidare a magistraților și de exercitare de presiuni asupra acestora”. De asemenea, GRECO a atras atenția că „această secție ar putea fi ușor utilizată în mod abuziv pentru a se elimina cauzele tratate de parchetele specializate sau pentru a interfera în cauzele importante sensibile”. Activitatea SIIJ a dovedit că organismele internaționale au avut dreptate. Desființarea Secției speciale nu mai trebuie amânată.

În ceea ce privește proiectul de lege pentru modificarea legilor Justiției, acesta se bazează pe necesitatea respectării recomandărilor formulate de Comisia de la Veneția în 2018, respectiv 2019, de Consiliul Consultativ al Judecătorilor Europeni în 2019 și de Comisia Europeană. Prin raportul MCV din noiembrie 2018, CE a recomandat suspendarea imediată a punerii în aplicare a legilor Justiției și a ordonanțelor de urgență subsecvente și revizuirea acestora, astfel încât să se țină seama pe deplin de recomandările formulate în cadrul MCV și de recomandările Comisiei de la Veneția și ale GRECO.

Modificările la Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor vizează, printre altele, mecanismul de numire și revocare a procurorilor de rang înalt și prevederile privind răspunderea materială a magistraților, respectiv, acțiunea de recuperare a prejudiciilor.

De asemenea, proiectul de lege vizează, prin modificări la Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, întărirea independenței procurorilor, iar prin modificări la Legea nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii, clarificarea motivelor de revocare a membrilor CSM și mecanismul de numire a conducerii Inspecției Judiciare.


Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-l mai departe!

Facebook Comments