SONDAJ: Şapte din zece antreprenori se tem de o nouă închidere a activităţii. Mai mult de jumătate dintre oamenii de afaceri cred că efectele pandemiei se vor vedea cel puţin până la începutul lui 2022

27

Şapte din zece antreprenori se tem că al treilea val al pandemiei le-ar putea bloca din nou activitatea, arată rezultatele unui barometru de opinie realizat de Frames, la comanda Asociaţiei Patronale ”Protejăm România”, potrivit căruia 57% dintre antreprenori cred că efectele pandemiei se vor vedea cel puţin până la începutul lui 2022.

”Pandemia de coronavirus continuă să afecteze semnificativ mediul de afaceri. Dincolo de pierderile din 2020, 7 din 10 antreprenori se tem, în prezent, că al treilea val al pandemiei, care a cuprins deja ţările occidentale, le-ar putea bloca din nou activitatea”, arată rezultatele unui barometru de opinie realizat de Frames, la comanda Asociaţiei Patronale ”Protejăm România”.

57% dintre antreprenori cred că efectele pandemiei se vor vedea cel puţin până la începutul lui 2022. Numai 22% cred că economia va reveni pe linia de plutire în partea a doua a acestui an, în timp ce 19% spun că nu ştiu cum va evolua situaţia.

“Până să vorbim de revenirea economică, 62% dintre cei intervievaţi se tem că situaţia se va înrăutăţi din punct de vedere epidemiologic şi numai 15% văd perspectivele într-o notă optimistă. Principala temere este legată de impunerea unor noi restricţii care ar afecta mediul de afaceri, menţionată de 72% dintre respondenţi”, relevă sondajul.

Pe lista provocărilor se mai află, în prim-plan, creşterea preţurilor, amintită de 43% dintre cei chestionaţi, accentuarea blocajului financiar (29%), scăderea vânzărilor (21%) şi plata obligaţiilor (taxe, impozite, rate bancare, leasinguri etc.), amintită de 19%.

Potrivit rezultatelor barometrului, oamenii de afaceri privesc cu îngrijorare modul în care românii au început să trateze pericolul COVID.

58% dintre respondenţi afirmă că, pe fondul vaccinării, văd o relaxare în rândul românilor, fapt care riscă să conducă la o creştere a numărului de infectări.

“Campania de vaccinare a adus un plus de încredere privind perspectivele depăşirii pandemiei însă, din păcate, a influenţat şi comportamentul preventiv al oamenilor. În multe instituţii/firme, măsurile de protecţie s-au relaxat prematur. Purtarea măştii, utilizarea dezinfectanţilor şi distanţarea socială trebuie să continue, indiferent de dinamica vaccinării”, arată concluziile barometrului.

Întrebaţi ce măsuri au luat pentru a se proteja împotriva pericolului COVID, cei mai mulţi dintre respondenţi au menţionat purtarea măştii de protecţie (92%), folosirea dezinfectanţilor (67%), reorganizarea spaţiilor de lucru (52%) şi folosirea unor instrumente de monitorizare a temperaturii (32%).

“Faţă de precedentul barometru, din discuţiile avute cu antreprenorii am sesizat faptul că sunt mult mai atenţi la calitatea produselor de siguranţă sanitară decât anul trecut. După ce, în 2020, au existat numeroase exemple de focare de coronavirus apărute ca urmare a folosirii unor produse (măşti, dezinfectanţi) neautorizate care practic nu ofereau niciun fel de protecţie, în acest început de an lucrurile stau cu totul altfel. Marea majoritate a respondenţilor (81%) afirmă că achiziţionează doar produse avizate de Ministerul Sănătăţii, măşti şi dezinfectanţi a căror calitate este dovedită şi certificată oficial”, se precizează în concluziile cercetării.

Pe lista criteriilor de achiziţie, dincolo de certificarea Ministerului Sănătăţii, au mai fost menţionate brandul/marca (62%), preţul (58%), ţara de provenienţă (32%) şi disponibilitatea (16%).

Barometrul comandat de Asociaţia patronală “Protejăm România” mai arată că 73% dintre antreprenorii chestionaţi spun că nu au nicio garanţie că măsurile de protecţie sanitară pe care le-au implementat sunt cele cu adevărat eficiente.

Întrebaţi pe ce bază au făcut achiziţiile şi au implementat măsurile de siguranţă sanitară, 53% au declarat că s-au informat din spaţiul public, 24% au apelat la instituţiile statului şi numai 17% au contractat serviciile unei firme specializate. Restul au evitat un răspuns.

“Dincolo de soluţiile promovate în massmedia, de măsurile de reorganizare a spaţiilor de lucru, de asigurarea măştilor şi produselor dezinfectante, este nevoie de o standardizare a măsurilor specifice de protecţie sanitară care să depăşească sfera pandemiei actuale. Am demarat discuţiile cu autorităţile şi lucrăm împreună cu experţii în domeniu pentru a oferi mediului de afaceri un astfel de instrument construit în conformitate cu legislaţia naţională şi standardele europene în materie”, se mai precizează în concluziile barometrului.

Barometrul “Mediul de afaceri, în contextul COVID – Ediţia a II-a”, a fost realizat de compania de consultanţă Frames, la comanda Asociaţiei patronale “Protejăm România”,  în perioada 14-20 ianuarie 2021, prin chestionare online, telefonic şi email, pe un eşantion reprezentativ de 230 de firme din diverse domenii de activitate, de la comerţ la servicii financiare, HORECA, agricultură, energie, confecţii, IT etc. La barometru au răspuns, în total, 1.117 de persoane.

Profilul respondenţilor a fost reprezentat de antreprenori, manageri de companii, middle şi top management, 58% bărbaţi şi 42% femei, cu o vârstă medie de 45 de ani.

Asociaţia patronală “Protejăm România” reprezintă o iniţiativă a companiilor din sectorul produselor de siguranţă sanitară (dezinfectanţi, mănuşi, măşti, materiale specifice etc.).

Facebook Comments