Platforma Eduacces.ro sprijină elevii cu cerințe educaționale speciale să se integreze în școlile de masă

88

Asociația FDP – Protagoniști în educație, împreună cu Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE), lansează www.eduacces.ro, o platformă publică, gratuită, ce ajută cadrele didactice care se ocupă de copii cu cerințe educaționale speciale (CES) să adapteze învățarea la nevoile specifice ale acestora.

Proiectul este finanțat de Fundația Vodafone România cu un buget de 240.000 de lei, prin programul „Connecting for Good” și a fost dezvoltat de Asociația FDP – Protagoniști în educație, cu sprijinul Code for Romania, în cadrul programului Civic Labs.

Platforma pune la dispoziția utilizatorilor o colecție de resurse educaționale, facilitează schimbul de experiență și partajarea de conținut între membri și asigură obținerea de consultanță din partea specialiștilor.

Astfel, în secțiunea „Resurse” a platformei, utilizatorii au acces la modele variate de materiale didactice și opțiunea de a le filtra, după diagnostic sau nivelul de învățare.

În secțiunea „Linkuri utile” sunt disponibile jocuri și activități non-formale, pe care specialiștii le pot utiliza în adaptarea metodelor de lucru. Totodată, orice profesionist care a identificat, a adaptat, a testat soluții didactice eficiente în interacțiunea cu un copil cu CES, ce pot servi întregii comunități, are posibilitatea să își creeze cont și să încarce un număr nelimitat de documente, unul dintre obiectivele proiectului fiind extinderea continuă a acestui centru online de învățare, în care schimbul de experiență este încurajat, un aspect important în generarea unei schimbări reale – așteptate, la nivel național – fiind conectarea specialiștilor unii cu ceilalți.

Nu în ultimul rând, platforma dispune de secțiunea „Discută cu un specialist”, în care utilizatorii, părinți și cadre didactice, pot adresa întrebări legate de activitățile lor cu copiii și pot primi consultații privind provocările întâlnite la clasă. Răspunsurile sunt furnizate prin e-mail, în decurs de 48 de ore, de psihologi, psihopedagogi și alte categorii de specialiști (consilieri educaționali, profesori de specialitate, terapeuți), voluntari sau angajați ai Asociației FDP – Protagoniști în educație și ai CMBRAE. Platforma este disponibilă și în limbile maghiară, germană și engleză, răspunzând astfel nevoilor unui număr mai mare de beneficiari.

Directorul executiv al Asociației FDP-Protagoniști în educație, Simona Carobene, spune că platforma se va adapta la necesitățile copiilor cu cerințe educaționale speciale.

„Atunci când ne împrietenim cu tehnologia, constatăm că ea ne poate aduce multe beneficii. În mod deosebit, tehnologia devine foarte valoroasă, venind acum în sprijinul cadrelor didactice care lucrează cu copii cu dificultăți de învățare. Ei au nevoie să se dezvolte armonios, într-un mediu în care să le fie recunoscute și apreciate aptitudinile. Într-o manieră flexibilă, utilizate cu măiestrie de profesioniștii din domeniu, resursele educaționale din platforma pe care o lansăm vor deveni mult mai atractive, prin adaptarea la necesitățile copiilor cu cerințe educaționale speciale”.

Directorul Fundației Vodafone România, Angela Galeța, subliniază faptul că tehnologia îi poate ajuta pe copiii cu cerințe educaționale speciale să se integreze în învățământul de masă.

„În contextul actual, în care ne-am schimbat radical modul de viață, interacțiunea cu ceilalți și – implicit – modalitatea de a ne derula activitățile, multe dintre eforturile noastre s-au concentrat pe găsirea unor soluții care să permită elevilor și profesorilor să își continue activitatea. Copiii cu cerințe educaționale speciale au nevoie de o atenție sporită, în acest context și ne dorim ca tehnologia să îi poată ajuta să rămână integrați în învățământul de masă”.

În România, sunt aproximativ 33.000 de copii și tineri cu CES, potențiali beneficiari ai platformei eduacces.ro. Dintre aceștia, peste 2.000 sunt în Municipiul București. Profesioniștii din domeniu estimează însă că cifra reală este dublă, în contextul în care nu toți copiii sunt diagnosticați corect, iar unii dintre părinți se feresc să ceară o evaluare complexă a copiilor lor.

Totodată, sistemul de învățământ, de stat sau privat, nu este pregătit să asigure accesul egal la educație tuturor copiilor, pe de o parte, pentru că numărul consilierilor și al logopezilor școlari este prea mic, ceea ce reduce timpul și atenția acordate fiecărui copil, iar – pe de altă parte – pentru că multe cadre didactice nu se simt suficient de pregătite, în ceea ce privește incluziunea școlară și socială a copiilor cu CES. Astfel, furnizarea unor resurse educaționale adaptate reprezintă un ajutor în plus acordat cadrelor didactice și specialiștilor, în efortul de incluziune a copiilor cu cerințe educaționale speciale.

Pentru primele 3 luni de funcționare a eduacces.ro, obiectivul este atragerea a 1.500 de experți, care să își creeze cont în platformă: cadre didactice, consilieri școlari, logopezi, profesori itineranți, psihopedagogi și alți specialiști, care furnizează servicii educaționale pentru copiii cu CES din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, public și privat, din România, atât din școlile din mediul urban, cât și din mediul rural.

Facebook Comments