Pilonul 2 de pensii are un rol esențial în independența financiară a pensionarilor și în sustenabilitatea sistemului de pensii, în ansamblu, a fost concluzia mesei rotunde privind Viitorul pensiilor românilor, organizată astăzi de Comisia pentru Antreprenoriat și Turism, a Camerei Deputaților.
Sistemul public de pensii al Pilonului 1 este nesustenabil și menține românii dependenți de decizia politică privind mărirea arbitrară a punctului de pensie.
Accelerarea tranziției la Pilonul 2 ar asigura românilor o pensie contributivă mai mare și ar degreva povara Pilonului 1.
Alexandra Smedoiu, Președintele CFA România, a prezentat un studiu realizat de CFA Society Romania privind Viitorul sistemului de pensii din România.
Studiul subliniază că pe măsură ce contribuția alocată către Pilonul 2 crește, cresc și pensiile beneficiarilor, iar rata de înlocuire ca procent din ultimul salariu va fi de asemenea mai mare.
Totodată, presiunea asupra Pilonului 1 și bugetului de stat ar scădea.
Cristian Popa, CFA, membru al consiliului de administrație al Băncii Naționale a României, consideră că Pilonul 2 de pensii private contribuie la independența financiară a viitorului pensionar.
“Pilonul 1 al pensiei publice este mai mult o taxă decât un beneficiu. Într-un scenariu optimist, din totalul contribuțiilor unei persoane, la pensie ar primi aproximativ 55%-60% înapoi, iar în caz de deces banii cotizați rămân ai statului. Pilonul 2 de pensii private este vital în asigurarea independenței financiare la vârsta pensionării și poate creste gradul de înlocuire al salariului cu pensia de la 30% la aproximativ 50%, dacă s-ar majora cota de la 3.75% la 6%”.
Totodată, participanții au discutat importanța diversificării portofoliilor de investiții asumată de România prin PNRR, în vederea reducerii și gestionării riscului de portofoliu al fondurilor de pensii.
Diversificarea ar conduce la îmbunătățirea randamentului estimat al contribuțiilor peste rata inflației.
Claudiu Năsui, președintele Comisiei pentru Antreprenoriat și Turism, din Camera Deputaților, spune că banii din Pilonul 2 reprezintă, de fapt, o economisire.
“Diferență vitală dintre Pilonul 1 și Pilonul 2 este că banii care merg în Pilonul 2 sunt investiți și reprezintă o economisire. În schimb, banii care merg în Pilonul 1 doar achită cheltuielile statului de astăzi. Nu sunt nici economisiți, nici investiți, pentru românii de la care sunt luați banii prin taxele imense pe muncă. Românii pot avea o pensie decentă și independentă de pixul politicienilor dacă accelerăm tranziția la Pilonul 2 de pensii și îl sprijinim, mărind partea din contribuție dedicată Pilonului 2, aducând banii din exploatarea resurselor, pe model norvegian, și dacă permitem investițiile și în fondurile de capital privat”.
Pilonul 2 de pensii private și Pilonul 3 de pensii facultative funcționează pe criterii concurențiale și de transparență a costurilor și performanțelor fondurilor, însă același lucru nu este adevărat și pentru Pilonul 1, în care banii cotizați nu sunt acumulați într-un fond și nu sunt investiți, ci sunt cheltuiți.
Pilonul 2 și Pilonul 3 trebuie susținute prin stimulente și facilități fiscale care să încurajeze economisirea și investițiile, precum extinderea deductibilității contribuțiilor.
Discuțiile asupra viitorului sistemului de pensii au fost moderate de Claudiu Năsui, președintele Comisiei pentru Antreprenoriat și Turism din Camera Deputaților, și la ele au participat:
• Daniel Apostol, Director al Direcției de Comunicare și Educație Financiară din cadrul Autorității de
Supraveghere Financiară;
• Cristian Popa, CFA, Membru al consiliului de administrație al Băncii Naționale a României;
• Alexandra Smedoiu, Președintele CFA România;
• Radu Crăciun, Președintele Asociației pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR);
• Horia Manda, Președintele Romanian Private Equity Association (ROPEA);
• Rudolf Vizental, CIO și cofondantor Impetum Group;
• Simona Fătu, Președintele Asociației Administratorilor Independenți (AAI);
• Petru Saca, Senior Economic Adviser;
De asemenea, la discuții au participat și reprezentanți ai partidelor politice.