Guvernul a adoptat astãzi, 30 august, Ordonanța pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015, privind Codul de procedurã fiscalã și reglementarea unor mãsuri fiscale. Modificãrile vizeazã consolidarea fiscal-bugetarã, digitalizarea administrației publice și sprijinirea investițiilor.
Principalele mãsuri de susținere a mediului de afaceri și a investițiilor sunt:
- Permanentizarea procedurii rambursãrii de TVA, solicitatã prin deconturi cu sumã negativã de TVA cu opțiune de rambursare, în sensul în care rambursarea se efectueazã cu control ulterior. Anterior, mãsura a fost aplicatã ocazional și a dus la o scãdere semnificativã a stocului de rambursãri de TVA. De exemplu, la 1 noiembrie 2019, numãrul solicitãrilor de rambursãri de TVA nesoluționate era de aproximativ 30.000, în timp ce, la 31 iulie 2021, se mai aflau în diferite stadii de soluționare doar 4.700 de cereri;
Permanentizarea procedurii de eșalonare la platã în formã simplificatã, pentru obligațiile bugetare care nu sunt mai vechi de 12 luni. Astfel, contribuabilii aflați temporar în dificultate financiarã pot avea la dispoziție lichiditãțile financiare necesare continuãrii activitãții. Totodatã, crește gradul de colectare a creanțelor bugetare, prin stimularea conformãrii voluntare. În prezent, 58.476 de contribuabili beneficiazã de eșalonare la platã în formã simplificatã, pentru obligații în sumã de 12,7 miliarde de lei. Încasãrile la bugetul de stat sunt în cuantum de 14,2 miliarde, rate eșalonate și obligațiile de bazã;
Crearea cadrului legal pentru corectarea erorilor, în cazul în care un contribuabil de bunã-credințã achitã o obligație bugetarã la un alt organ fiscal, decât cel competent. Modificarea va permite virarea sumelor respective cãtre organul fiscal competent, cu pãstrarea datei plãții inițiale, astfel încât contribuabilul va beneficia de bonusurile acordate de autoritãți, cum ar fi plata la jumãtate din minimul legal al amenzii;
Extinderea amnistiei fiscale, introduse prin OUG 69/2020, precum și pentru instituirea unor mãsuri fiscale, cu modificãri ulterioare, pentru inspecțiile fiscale și verificãrile situațiilor fiscale personale efectuate în perioada 14 mai 2020 – 29 martie 2021, în scopul evitãrii unor posibile discriminãri între contribuabili. De asemenea, aministia fiscalã va fi aplicatã și pentru diferențele de obligații fiscale, stabilite ca urmare a unor proceduri de verificare;
S-a creat posibilitatea corectãrii declarațiilor fiscale, ori de câte ori sunt dispuse mãsuri printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitivã, care implicã și modificãri de impuneri aferente unor creanțe fiscale și perioade pentru care s-a anulat rezerva verificãrii ulterioare.
Principalele mãsuri privind digitalizarea administrației publice sunt:
Obligativitatea înrolãrii autoritãților publice, instituțiilor publice sau de interes public din administrația publicã centralã și localã, în sistemul informatic propriu al Ministerului Finanțelor și ANAF, numit PatrimVen;
Obligativitatea înrolãrii în sistemul de comunicare electronicã dezvoltat de Ministerul Finanțelor – ANAF, respectiv, Spațiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor și altor entitãți fãrã personalitate juridicã, precum și a persoanelor fizice care desfãșoarã o profesie liberalã sau exercitã o activitate economicã, în mod independent. Înrolarea în SPV asigurã o comunicare și un mod de lucru 24/24, 7 zile pe sãptãmânã, cu administrația fiscalã și reprezintã o eficientizare clarã a modului în care cetãțeanul interacționeazã cu organul fiscal. De asemenea, se limiteazã contactul fizic între contribuabili și administrația fiscalã;
Implementarea conceptului SAF-T (Standard Audit File for Tax) – un fișier de audit standard, pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabil, cãtre organul fiscal, într-un format standardizat de date. Astfel, se poate realiza mult mai ușor o analizã și un control fiscal. În plus, se asigurã transparența și creșterea gradului de încredere între organul fiscal și contribuabil.