Garda Națională de mediu a descoperit că mai multe grupuri de crimă organizată fac presiuni la vamele din România pentru a putea trece cantităţi mari de deşeuri în ţară. Toate acestea s-ar întâmpla în contextul în care în Europa s-au terminat capacităţile de stocare a gunoaielor și nici în China nu mai este posibil acest lucru, a declarat, joi, la Craiova, comisarul general al Gărzii Naţionale de Mediu (GNM), Octavian Berceanu.

Autoritățile au descoperit tot mai des containere pline cu deșeuri în Portul Constanța, cele mai recente provenind din Germania.

„Cumva trebuie poate să refacem şi legislaţia, pentru că afară astfel de activităţi (n.red.: gropile ilegale de gunoi) sunt infracţiuni. Nimeni nu vine cu un TIR de moloz din construcţii să îl arunce oriunde, pentru că acolo, pe lângă amenda foarte mare şi confiscarea autovehiculului ca măsură complementară, există şi încadrarea penală pentru infracţiuni. Şi asta poate trebuie să adaptăm şi noi în România, pentru că valul acesta de depozitări ilegale este cel mai mare din Europa.”, a transmis Octavian Berceanu.

Conform declarațiilor comisarului general al GNM, faptul pentru care presiunea de la vamă s-a accentuat în ultimul timp se datorează motivului că în Europa s-a epuizat capacitatea de stocare a deşeurilor.

„Nu ştiu exact motivul, dar este o presiune foarte mare. Poate unul din motive este că s-au epuizat capacităţile de stocare în Europa: cum avem noi aceste depozite şi incineratoare, volumul a crescut foarte mult, capacităţile de stocare au scăzut, s-au umplut, şi atunci trebuie revărsate aceste deşeuri undeva. Nemaifiind o poartă deschisă către China, cum aruncă şi cei care transportă ilegal molozul, îl arunci în cel mai apropiat spaţiu liber, în spaţiu verde, undeva unde nu te vede nimeni. Asta fac ei. Încearcă să mute aceste deşeuri undeva unde nu îi mai vede nimeni, în Europa, sub diferite forme”, a adăugat Octavian Berceanu.

De asemenea, șeful GNM a explicat că o soluție prin care structurile de crimă organizată reușesc să introducă ilegal containere cu deşeuri în România, se realizează prin metoda TIR-urilor, în care primii doi-trei baloţi conțin diferite mărfuri, iar în spate sunt tone de deşeuri.

„De la jucării în acte, la obiecte de second-hand, avem primii doi-trei baloţi care arată ca nişte jucării sau alte obiecte valorificabile şi în spate avem cu totul altceva. Şi iarăşi, cumva, ministerul şi celelalte ministere vin şi susţin material achiziţii de scanere mobile, ca să putem cumva să vedem ce este în containere, să ne eficientizăm munca, să avem un flux de informaţii mult mai bun şi să vedem în timp real cine ce trimite. Pentru că odată pătruns un astfel de container pe teritoriul României, este foarte greu să îl mai găseşti. Este chiar aproape imposibil. În 20 de kilometri a dispărut tot ce era în container”, a mai declarat Berceanu.

- Advertisement -online media solutions creare site de prezentare creare magazin online