Dauna medie platită pentru o poliță obligatorie RCA a crescut, anul trecut, cu 7%, față de 2019, până la nivelul de 9.005 lei, în timp ce prima medie, aferentă acestui tip de asigurare, a scăzut cu aproximativ 2%, la 628 lei – reiese din analiza celor mai recente date publicate de Autoritatea de Supraveghere a Asigurărilor.

Evoluțiile daunei medii plătite de asiguratori sunt substanțiale, mai ales dacă realizăm o comparație pe ultimii 5 ani. Astfel, față de 2016, dauna medie RCA a crescut, anul trecut, cu 27,5% (de la 7.061 lei, la 9.005 lei).

Și în 2020, an marcat de pandemia de COVID-19, indicatorii pieței RCA continuă să rămână pe minus. Astfel, rata combinată, pe segmentul RCA, a depășit din nou nivelul supraunitar, situându-se la 113,49%. De altfel, chiar dacă s-a redus față de 2019, rata combinată pe RCA se afla, la finalul lui 2020, la un nivel mai ridicat, decât cel înregistrat în 2018 (113,49% vs. 111,75%), în ciuda pandemiei.

Totodată, rata cheltuielilor și administrare și de achiziție, pentru polițele RCA, care face parte din calculul ratei combinate, a scăzut în 2020, față de 2019, ceea ce reflectă eforturile asiguratorilor, pentru eficientizare și pentru reducerea cheltuielilor (exemplu: îmbunătățire fluxuri, procese, digitalizare etc.).

În acest context, este importantă introducerea de măsuri legislative, care să determine reducerea ratei daunei și un comportament responsabil al tuturor operatorilor care prestează servicii conexe pieței de asigurări, în interesul clienților și al persoanelor prejudiciate, precum introducerea unor tarife de referință, pentru reparațiile auto și pentru închirierea autoturismelor primite la schimb, conform declarațiilor făcute, recent, în spațiul public, de reprezentanții mai multor autorități publice, după cum au subliniat reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR).

“Subliniem, încă o dată, că industria de asigurări susține introducerea unui TARIF DE REFERINȚĂ pentru reparațiile auto, cu titlu informativ și NU O CO-PLATĂ sau impunerea unei plafonări a tarifelor aferente reparațiilor auto. Aceste prețuri, introduse cu titlu orientativ, ar ajuta consumatorii să fie mai bine informați, cu privire la costurile implicate, în cazul în care ar fi păgubiți RCA. În plus, ar putea limita anumite derapaje existente pe piața reparațiilor auto”.

Acestea masuri ar urma sa vină în sprijinul a milioane de șoferi, fiind considerate benefice de 94% dintre șoferii chestionați în cadrul unei cercetari sociologice, realizate pentru UNSAR, de catre IRES.

Studiul IRES mai arată și că 93% dintre români își doresc să știe care este valoarea despăgubirii plătite de asiguratorul RCA, în cazul unei daune, iar 71% dintre români ar fi deranjați, dacă valoarea plătită ar fi considerabil mai mare pentru reparația unui autovehicul, în cazul unei despăgubiri acoperite de polița RCA, față de reparația efectuată fără asigurare.

Mai mult, impactul costului mai ridicat al reparațiilor despăgubite din polița RCA, față de cel al unei reparații fără RCA, asupra evoluției primelor de asigurare este un motiv de îngrijorare pentru 85% dintre soferi (plus 3 puncte procentuale, față de 2019).

Sondajul de opinie “Percepția românilor față de asigurările auto” a folosit un eșantion reprezentativ de peste 1.000 de subiecți, cu vârste de peste 18 ani, care conduc un autovehicul. Studiul are o eroare maximă tolerată de ± 3,16%, fiind realizat prin metoda CATI, în decembrie 2020.

Nu în cele din urmă, UNSAR atrage încă o dată atenția asupra dezinformărilor constante care circulă în spațiul public, privind sectorul asigurărilor RCA. Aceste dezinformări se suprapun contextului pandemiei de COVID-19 și pot afecta – suplimentar și în mod nejustificat – încrederea clienților și stabilitatea economiei românești.

Potrivit celor mai recente date ale ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară – industria de asigurări a plătit, în fiecare zi a anului 2020, numai în baza polițelor RCA, despăgubiri de aproape 1,8 milioane de euro.