Pe fondul inflației și a creșterii prețurilor, Reveal Marketing Research a derulat un studiu de piață pe această temă, pentru a răspunde la întrebarea: „Care sunt categoriile de produse care au suferit modificări ale prețurilor în ultimul timp, față de aceeași perioadă a anului anterior, în percepția românilor?”…
Top categorii de produse care au suferit modificări ale prețurilor
Potrivit datelor Reveal Marketing Research, toate categoriile de produse sunt acum mai scumpe, comparativ cu anul trecut.
Topul scumpirilor este dominat de carburanți, factura la energie electrică/gaze naturale și produse alimentare (82%).
Majorări pe care respondenții le-au mai consemnat au fost în cazul produselor pentru construcția casei/amenajări (79%), călătorii / vacanțe (74%), medicamente/suplimente (72%) și costuri pentru servicii, precum telefonie, internet, asigurări, etc. (69%).
La polul opus, produsele de igienă corporală, articolele de îmbrăcăminte și accesoriile sunt indicate de cea mai mică parte dintre respondenți ca fiind mai scumpe, comparativ cu anul trecut.
Pe categorii de gen, conform datelor centralizate, femeile declară în cea mai mare măsură că produsele care s-au scumpit, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, sunt produsele alimentare (86%), în vreme ce bărbații consideră în proporție de 80% că s-au scumpit carburanții.
Opinia națională cu privire la scumpirea produselor și serviciilor
Mai bine de jumătate dintre persoanele intervievate în cadrul acestui studiu, sunt de părere că în acest an prețurile vor crește în cea mai mare măsură la factura de energie electrică/gaze naturale (79%), urmată de produse alimentare (74%) și costurile la carburanți (74%).
În ceea ce privește previziunile despre scumpirea serviciilor, respondenții sunt de părere că serviciile de energie electrică (85%), gazele naturale (83%) și apa curentă (67%) se vor scumpi în decursul acestui an.
Categorii de produse cu reduceri bugetare
În orice criză economică, indiferent de ce anume e generată, consumul se contractă, iar oamenii se uită mai atent la preţ şi la modul în care îşi cheltuie banii.
Așadar, ca urmare a creşterilor continue de preţuri la aproape toate categoriile de produse, românii declară că au renunțat să mai achiziționeze ceasuri, bijuterii, accesorii (43%), autoturisme / moto (34%), dar au renunțat și la ieșiri în oraș (baruri, pub-uri, restaurante).
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online, în perioada 21-25 ianuarie 2022, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural.
Mărimea eșantionului a fost de 1.007 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.