La 83 de ani de la primul zbor, operat pe ruta Cluj Napoca – Satu Mare – Oradea – Cluj Napoca, o companie de tehnologie 100% românească din Cluj oferă aeroportului din Satu Mare cel mai modern produs software, pentru eficientizarea comunicării și creșterea calității experienței oferite pasagerilor. Odată cu această implementare, angajații Aeroportului Satu Mare vor fi mai eficienți.
Astfel, unul dintre primele aeroporturi din România, inaugurat în 1936, folosește – începând din această lună – cea mai performantă soluție digitală de afișaj a informațiilor pentru pasageri, creată la Cluj-Napoca, în birourile companiei AirportLabs.
Aplicația VisionAir FIDS (Flight Information Display System) este o soluție cloud de ultimă generație, care asigură comunicarea cu pasagerii în interiorul aeroporturilor, prin intermediul ecranelor și este folosită, în prezent, de o serie de mari aeroporturi internaționale din lume: Dubai, Heathrow, Gatwick, Stansted, Manchester, Belfast sau Edinburgh.
VisionAirFIDS rulează și la aeroportul internațional din Cluj-Napoca, începând din august 2020.
Directorul aeroportului din Satu Mare, Mihai Pătrașcu, spune că, datorită acestei aplicații, pasagerii vor fi informați în timp real despre situația cursei care îi interesează.
”Marele avantaj al VisionAir este dat de interfața foarte accesibilă și ușoară, care ne ajută să comunicăm rapid orice informație către pasageri, prin ecranele din aeroport. Sutele de pasageri care trec prin aeroport vor fi informați, în timp real, de statusul zborului lor, vor putea să își planifice mult mai bine timpul de așteptare în zona publică și vor putea să aibă acces la serviciile conexe, pe care le găsesc în aeroport. Avantajul va fi foarte mare și pentru noi, ca aeroport, pentru că ecranele vor putea afișa, pe lângă detalii legate de zboruri și alte informații, știri sau chiar publicitate, care va genera venituri”.
În premieră pentru aeroportul din Satu Mare, managementul proiectului de implementare a noii soluții a fost făcut integral de la distanță, iar setările sistemului de afișaj au fost realizate 100% de echipa internă a aeroportului, pe baza informațiilor furnizate online de echipa care a conceput și dezvoltat produsul.
Managerul de proiect al AirportLabs, Iulia Holhoș, subliniază că soluția este ușor de folosit și poate fi aplicată de orice aeroport.
”Implementarea a fost făcută complet de la distanță, iar de setările aplicației s-a ocupat echipa aeroportului, permițându-ne astfel să verificăm că produsul este intuitiv și ușor de administrat și poate fi lansat fără o sesiune specială de training. Soluțiile cloud permit implementarea aplicațiilor de ultimă generație, în orice tip de aeroport, de la cele mai mari, până la cele mai mici. Aeroporturile mici nu își permit să aloce infrastructură și personal pentru gestionarea locală a acestor aplicații de mare complexitate, iar pentru funcționarea în cloud este suficientă o conexiune bună la internet. Pe de altă parte, aeroporturile mari își permit investiții în infrastructură complexă, dar dinamica operațiunilor impune o adaptare continuă, iar dacă rulează soluții locale, descoperă că aplicațiile sunt rapid depășite de cerințe și au nevoie mereu de actualizări greu de realizat. Soluțiile cloud rezolvă simplu acest aspect, prin faptul că implementările sunt făcute rapid și centralizat, pe o infrastructură flexibilă, de către echipe specializate aflate la distanță”.
Deși este un aeroport de dimensiuni reduse, din Satu Mare se poate zbura, azi, regulat spre Londra și București, iar din luna mai 2021 către Paris și Frankfurt. În ultimii trei ani, aproape 200.000 de pasageri au tranzitat aeroportul, cu un număr maxim de 85.171 pasageri în anul 2019, înainte de pandemie.
Pandemia COVID-19 a accentuat nevoia de digitalizare, iar, pentru ca aeroporturile să își optimizeze operațiunile și costurile, este important ca soluțiile alese să fie rapide, ușor de folosit, sigure și compatibile cu celelalte soluții tehnice indispensabile desfășurării activității lor.
Compania clujeană AirportLabs oferă tuturor aeroporturilor din România, pe perioadă nedeterminată și fără costuri, acces la produsele sale digitale, pentru a încuraja procesul de modernizare, digitalizare și eficientizare, într-o perioadă dificilă pentru aviația mondială. Pe lângă VisionAir, compania AirportLabs a dezvoltat alte nouă produse de management digital al operațiunilor aeroportuare, care funcționează deja de câțiva ani, cu performanțe remarcabile, în cele mai mari aeroporturi internaționale din lume, printre care: Dubai, Londra (Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton), Manchester, Amsterdam, Frankfurt, Munchen, Riyadh, Milano, Copenhaga, Bruxelles sau Bangalore.