Firmele de transport din România care efectuează operațiuni de transport rutier pe teritoriul Uniunii Europene sau al Regatului Unit sunt obligate să respecte prevederile Directivei 1057/2020, Directiva detașãrii în transporturile rutiere internaționale la nivel european, de la începutul lunii februarie a acestui an.
Directiva prevede că șoferii firmelor de transport rutier, care efectuează operațiuni de crosstrade sau cabotaj pe teritoriul UE și al Regatului Unit, trebuie înregistrați pe platforma lansată de Comisia Europeană (IMI) și totodată li se vor emite certificate de detașare, pe o perioadă de 6 luni.
Șoferii au obligația să poarte cerificatele de detașare în fomat fizic sau electronic, la bordul vehiculelor cu care se deplasează.
Excepție de la această directivă fac operațiunile de transport bilateral, tranzitul și pânã la două transporturi rutiere intracomunitare crosstrade.
Pentru a ajuta la implementarea noilor prevederi de către firmele de transport rutier, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a lansat platforma www.detasaretransport.ro, de unde se vor putea manageria cu ușurință certificatele de detașare.
Platforma www.detasaretransport.ro permite gestionarea certificatelor, urmărirea perioadei de valabilitate a acestora și – în caz de control – comunicarea cu autoritățile competente din statul care a emis acest certificat.
În același timp, se va putea facilita accesul la informațiile privind cerințele deplasării într-un anumit stat membru, prin simpla accesare a IMI.
Scopul CE cu privire la noua directivă este de a reduce sarcinile administrative ce revin operatorilor și simplificarea procesului de transmitere a declarațiilor de detașare, printr-un portal unic al UE.
Cele mai afectate de noile măsuri sunt firmele mici. Acestea trebuie să aloce un număr mai mare de angajați, pentru obținerea cerificatelor pentru fiecare stat membru în care soferii angajați urmează să se deplaseze.
România se poziționeazã pe locul 3 în UE, la operațiunile de transport rutier internațional de tip crosstrade (10,5%) și cabotaj (8,2%), iar pe piața transportului rutier ocupă locul 8, pe plan european.
UNTRR a contestat la Curtea de Justiție a Uniunii Europene prevederile considerate discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, care restricționeazã grav activitatea transportatorilor români în UE, iar această contestație este în curs de soluționare.
Mai mult, UNTRR încurajează fimele românești să folosească noua platformă a UE pentru obținerea certificatelor de detașare și, astfel, să beneficieze de suport din partea autorităților, în caz de control pe plan național sau internațional.