Ștefan Pălărie, președintele comisiei de muncă din Senat și membru în cadrul comisiei pentru Învățământ, a depus o inițaitivă legislativă în cee ace privește instituirea unui număr minim de zile de școală într-un an, repartizat pe fiecare ciclu de învățământ.
Această inițiativa pornește de la constatarea că în ultimii zece ani numărul de zile de școală dintr-un an a scăzut constant, anul școlar 2020-2021 fiind unul dintre cei mai scurți ani, cu doar 33 de săptămâni de școală, respectiv 162 de zile, media europeană fiind de 180 de zile de școală. Astfel, se stabilește un minimum de 175 de zile de școlarizare pentru nivelul primar, 180 de zile pentru nivelul gimnazial și 185 de zile pentru nivelul liceal.
De asemenea, ințiativa legislativă permite consiliilor de administrație ale unităților de învățământ sau inspectoratelor școlare să decidă suplimentarea numărului minim de zile cu un maximum de 5 zile pentru nivelul primar, 10 zile pentru nivelul gimnazial, respectiv 15 zile pentru nivelul liceal, oferind posibilitatea elevilor din școlile cu rezultate slabe sau elevilor din mediile dezavantajate de a reduce decalajele, de a recupera prin ore de consolidare.
Ștefan Pălărie : ”România este în top 3 țări cu cele mai puține zile de școală din Europa, însă, paradoxal, țara noastră se află în topul țărilor europene la numărul de disciplinelor de studiu. Sistemul de învățământ preuniversitar trebuie să treacă prin reforme consistente care vizează managementul școlar, calitatea programelor școlare, a resurselor umane și a infrastructurii școlare, însă nu putem neglija faptul că timpul petrecut de copii în spațiu școlar este din ce în ce mai puțin, iar această perioadă a accentuat decalajele între copiii din diverse categorii sociale. Pe termen mediu și lung, menținerea unui număr minim de zile de școală poate să reprezinte modalitatea prin care estompăm decalajele accentuate de situația epidemiologică.”
Pe lângă această inițiativă legislativă au fost aduse și alte modificări legislative pregătite de USR PLUS în vederea reformării sistemul de învățământ. Acestea au în vedere descentralizarea, profesionalizarea și depolitizarea sistemului.
”Inițiativa legislativă este un pas mic dintr-o serie de propuneri menite să încurajeze o societate mai echitabilă și mai favorabilă incluziunii, pas esențial pentru ca România să prospere în viitor. Elevii își doresc o durată predictibilă și stabilă pentru acoperirea materiei în condițiile în care programa școlară este stufoasă și extrem de încărcată. Sistemul de învățământ trebuie să fie echitabil, să garanteze că toți copiii își pot dezvolta talentele și își pot atinge potențialul maxim” mai susține senatorul USR PLUS Ștefan Pălărie.