INTERVIU EXCLUSIV Constantin Niculescu: Automobil Clubul Român va performa, indiferent de dinamica situației socio-economice din țară

62
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Recent, Automobil Clubul Român (ACR) a împlinit 117 ani de existenţă. Înfiinţat la 5 aprilie 1904, ACR a fost printre primele 10 cluburi auto din Europa şi printre primele 14, din lume. În anul 1905, Automobil Clubul Român a fost primit ca membru al Asociaţiei Internaţionale a Automobil Cluburilor Recunoscute, cu sediul la Paris, devenită ulterior Federaţia Internaţională a Automobilului. De-a lungul celor 117 ani, ACR – ca Autoritate Sportivă Naţională – a organizat mii de competiţii automobilistice, piloţii români participând la importante concursuri interne şi internaţionale. În România, pe 5 aprilie, se sărbătoreşte “Ziua Automobilistului”.

Această recentă aniversare reprezintă un prilej pentru noi de a sta de vorbă cu persoana care cunoaşte cele mai multe detalii despre trecutul şi prezentul ACR, preşedintele Automobil Clubului Român, ing. Constantin Niculescu.

Ce reprezintă 117 ani, pentru Automobil Clubul Român (ACR). E mult, e puțin?

O vârstă nu se măsoară doar în anii pe care îi numără, ci în substanța valorilor pe care le reprezintă. Ca timp, 117 ani este o vârstă la care foarte puține asociații neguvernamentale pot ajunge. Noi apreciem că ACR a trecut prin timp cu verticalitate, perseverență, seriozitate și pasiunea celor care au văzut în automobilism o formă de emancipare socială.

Dacă vă uitați la istoria ACR, veți putea observa că asociația noastră a avut de înfruntat cele mai teribile valuri ale schimbărilor socio-politice. Mă gândesc că ACR a trecut prin cele două războaie mondiale, s-a dezvoltat în perioada interbelică şi chiar în perioade dificile, cum a fost perioada comunistă, ori crizele economice periodice.

În plus, ACR a avut de înfruntat şi lunga tranziție de după căderea regimului comunist, în 1989, însă membrii noştri, care sunt fondatorii familiei automobiliştilor, au fost alături de asociaţia lor, astfel că am depăşit perioadele grele. Iar astăzi, Automobil Clubul Român este o structură colectivă puternică şi demnă, în Societatea Civilă din România.

Ce au însemnat acești ani, pentru ACR?

Au însemnat dezvoltarea asociației, au însemnat ajutorul pe care l-am oferit membrilor noştri, atunci când au avut nevoie de asistență rutieră, au însemnat contribuții importante la creșterea siguranței rutiere din România și au însemnat mii de competiții de automobilism și de karting, organizate în țara noastră, desigur și cu prezență internaţională.

Cred că nu sunt puțini aceia care știu faptul că palmaresul internaţional în sporturile de automobilism și karting s-a datorat, în primul rând, Automobil Clubului Român, care, după ce a organizat prima cursă automobilistică, la 22 septembrie 1904, plasând România pe locul 6, între ţările care au organizat competiţii automobilistice, a continuat dezvoltarea sporturilor mecanizate, cu mii de competiţii, existând, de-a lungul vremii, multe talente în acest domeniu.

ACR a înființat prima școală de șoferi din România și a inițiat primul sistem de semnalizare rutieră. Fără falsă modestie, susțin faptul că ACR a fost pioner în toate domeniile conexe automobilului: siguranță și asistență rutieră, pregătirea șoferilor, motorsportul, educația rutieră a tuturor participanților la trafic.

ACR a contribuit la dezvoltarea industiei mijloacelor de transport mecanizat din România şi este iniţiatoarea cursurilor de educaţie rutieră în şcoli.

Care sunt cele mai mari realizări ale Automobil Clubului Român, în istoria sa recentă?

Realizările asociaţiei sunt multe şi nici nu le-as putea enumera aici pe toate, din cauza spaţiului limitat. Pot, însă, să spun cu certitudine că, de-a lungul acestor ani, am dezvolat continuu reţeaua logistică a ACR, astfel încât să putem ajuta automobiliştii care au nevoie de noi.

Operăm, acum, cu flota proprie de Asistenţă rutieră, un concept care este unic în România şi care se datorează patrimoniului şi bazei tehnice a Automobil Clubului Român. Am dezvoltat şi investit nu numai în flota de Asistenţă rutieră a ACR, dar şi în cea a școlii noastre de șoferi, care, după cum bine se ştie, oferă calitate, prin prisma angajamentelor noastre de creştere a gradului de siguranță rutieră.

Apropos de siguranță rutieră: sunt încântat să vă spun faptul că eforturile noastre în această direcție au fost răsplătite cu numeroase premii, prin care s-a recunoscut contribuția noastră în domeniul siguranței rutiere.

ACR este câștigătorul a două Premii de Excelență în Siguranța Rutieră, premii oferite de către Comisia Europeană, noi fiind, de altfel, prima organizație din România semnatară a Cartei Europene de Siguranță Rutieră (European Road Safety Charter).

De asemenea, Federația Internațională a Automobilului (FIA), al cărei membru suntem din anul 1905, a recunoscut internațional eforturile noastre la îmbunătățirea siguranței rutiere, cucerind două premii pentru Inovație în Siguranța Rutieră, pentru proiecte pe care le-am implementat la nivel național și internațional.

Mai cred că una dintre cele mai mari realizări ale noastre, în ultimii 25 ani, este faptul că am reuşit să dovedim automobiliştilor şi tuturor partenerilor noştri că suntem o organizaţie de încredere, pe care se pot baza şi ale cărei eforturi se canalizează pentru protecția tuturor utilizatorilor drumurilor şi a automobiliştilor, în general.

Toate aceste realizări au fost făcute fără finanțare de la stat. Am reușit autofinanțarea din surse proprii, din eforturile noastre manageriale și creative, dar şi din ajutorul membrilor noştri.

La ce nivel se află recunoașterea internațională a Automobil Clubului Român, în acest moment?

Din anul 1905, suntem membru al FIA, lucru care dovedește, pe lângă statornicia și loialitatea noastră, modul în care ACR este recunoscut pe plan internaţional. Lucrăm mult împreună cu specialiștii FIA și avem proiecte comune în siguranța rutieră și în sportul automobilistic și de karting.

Publicul trebuie să mai știe faptul că ACR este Autoritate Sportivă Națională (ASN) pentru sportul automobilistic și de karting din România, această calitate fiind conferită chiar de FIA, pentru reglementarea, supravegherea și dezvoltarea motorsportului.

Uitaţi-vă la toate disciplinele sportive de astăzi – aproape nimeni nu se mai ocupă de dezvoltarea sportului de masă! La ACR avem acest obiectiv, încercăm foarte mult să dezvoltăm sportul automobilistic și de karting, deoarece experiența noastră ne spune că nu putem avea performanțe, fără a descoperi, a crește și ajuta viitoarele talente. Kartingul reprezintă o poartă facilă de acces în motorsport, iar automobilismul trebuie susținut prin atragerea tinerilor către acest sport și nu doar prin organizarea unor evenimente sportive, în scopul promovării unor produse și al generării de profit organizatorilor.

Pe de altă parte, ACR este membru şi al Alianţei Internaţionale de Turism (din anul 1962), organizaţia mondială a turismului automobilistic.

Iar, din anii ’80, ACR este membru fondator al Fundatiei FIA.

Ca președinte al ACR, aveți vreun regret, din punctul de vedere al scopurilor propuse, dar neatinse încă?

Dacă mă gândesc la această aniversare, aş vrea să nu-mi amintesc de momentele grele prin care, la un moment dat, a trecut ACR-ul. Astfel, unul din cele mai grele momente, pe care nu le-am trăit personal, a fost abolirea monarhiei în Romania, când s-a modificat şi denumirea de Automobil Club Regal.

Dar, personal, am trăit umilinţa prin care regimul comunist, în anul 1985, printr-un decret abuziv şi neconstituţional, ne-a confiscat patrimoniul tehnic, pe care l-am reprimit în anul 1990 şi care, în accepțiunea unor iresponsabili, a fost numit “cadou”. Deci, prostia umană este, uneori, fără limite!

Un regret am, totuşi – regretul că, în prezent, prea mulţi „vânători” se apropie de ACR, pentru a încerca devalizarea patrimoniului, iar noi permanent ne luptăm să-l apărăm de aceste “haite agresive”, care – câteodată – se schimbă între ele.

Cum vedeți dezvoltarea viitoare a Automobil Clubului Român?

Automobil Clubul Român va performa, indiferent de dinamica situației socio-economice din țară. Spun asta, bazându-mă pe potențialul material, uman și de inovare de care dispunem, precum şi pe obiectivele și ambițiile noastre. Vom continua să dezvoltăm și să îmbunătățim rețeaua de asistență rutieră și pachetele de beneficii pentru membri, astfel încât să le putem asigura protecția de care au nevoie, atunci când circulă în România sau străinătate, în parteneriat cu cluburile automobilistice din cadrul FIA, ori să susţinem drepturile constituţionale ale cetăţenilor automobilişti.

Ne vom canaliza eforturile pentru menținerea patrimoniului pe care îl avem, ne vom afirma ca factor de iniţiativă materială și logistică și vom gândi noi metode de dezvoltare a comunicării cu automobiliştii – ca utilizatori ai drumurilor – şi cu partenerii din Societatea Civilă.

Așa cum am făcut până acum, vom menține obiectivul de dezvoltare a motorsportului de masă și vom păstra pasiunea pentru siguranța rutieră. Vrem să dovedim faptul că, în ciuda prejudecăților, România poate fi o țară despre care se va vorbi numai de bine, în contextul mobilității și al siguranței pe șosea, inclusiv transformarea drumurilor publice, ca factor de civilizație și educație rutieră, cu speranţa că politicienii şi decidenţii politici vor adopta măsuri care să ne îndrepte spre progres.
Pe de altă parte, în acest an, suntem preocupaţi de participarea României la cea de-a doua ediţie a Jocurilor Mondiale ale Motorsportului, care se va desfăşura în ultimul trimestru din 2021, în Franţa. La prima ediţie a acestor Jocuri, România a fost felicitată de Preşedintele FIA.

Automobil Clubul Roman va transforma moştenirea istorică a înaintaşilor noştri într-o asociaţie modernă, puternică şi demnă, a timpurilor actuale.

Facebook Comments